Jak skutecznie napisać rozprawkę po angielsku? – praktyczne wskazówki
wstecz
Stanęliście przed zadaniem napisania efektywnej i przekonującej rozprawki po angielsku? Niezależnie od tego, czy przygotowujecie się do egzaminu, piszecie esej dla szkoły, czy chcecie po prostu poprawić swoje umiejętności pisania, istnieją pewne uniwersalne zasady, które mogą znacząco ułatwić ten proces.
W tym artykule znajdziecie opis dwóch popularnych typów rozprawek: za i przeciw (argumentative essay) oraz rozprawkę opiniującą (opinion essay). Poznacie konkretne techniki, struktury oraz przydatne zwroty, które pomogą Wam wyrazić swoje myśli w klarowny i jasny sposób.
Jakie są typy rozprawek po angielsku?
Istnieją dwa główne typy rozprawek, z którymi spotkają się uczący się angielskiego: rozprawka za i przeciw (argumentative essay) oraz rozprawka oparta na opinii (opinion essay). Zrozumienie ich struktury i zasad jest kluczowe dla skutecznego komunikowania się na piśmie.
Rozprawka za i przeciw – argumentative essay
Rozprawka za i przeciw wymaga od piszącego zbalansowanego przedstawienia argumentów zarówno za, jak i przeciw danej tezie. Celem jest przedstawienie obiektywnego widzenia tematu, co pozwala czytelnikowi na samodzielne wyciągnięcie wniosków. Ważne jest tutaj, aby nie tylko przedstawić obie strony argumentu, ale również skutecznie uzasadnić każdą z nich, zachowując neutralny i obiektywny ton.
Rozprawka opiniująca – opinion essay
W rozprawce opartej na opinii, piszący koncentruje się na przedstawieniu własnego punktu widzenia na dany temat. W przeciwieństwie do rozprawki za i przeciw, tutaj głównym celem jest przekonanie czytelnika do własnej perspektywy. Osoba powinna wyraźnie wyrażać swoje zdanie i popierać je przekonującymi argumentami. Chociaż osobiste opinie są tu kluczowe, nadal ważne jest, aby argumenty były logiczne i dobrze uzasadnione.
Główne różnice między rozprawką za i przeciw a rozprawką opiniującą
- Cel:
- Rozprawka za i przeciw – Ma na celu przedstawienie zrównoważonej dyskusji na dany temat, prezentując argumenty zarówno za, jak i przeciw. Celem jest dostarczenie czytelnikowi kompleksowego przeglądu tematu, pozwalając mu na wyrobienie własnej opinii.
- Rozprawka opiniująca – Skupia się na wyrażeniu i uzasadnieniu osobistego punktu widzenia autora. Celem jest przekonanie czytelnika do własnego stanowiska poprzez silne argumenty i wyraźne wyrażenie opinii.
- Struktura:
- Rozprawka za i przeciw – Wymaga przedstawienia obu stron argumentu w równomierny sposób, w oddzielnych akapitach, zakończonych neutralnym podsumowaniem.
- Rozprawka opiniująca – Koncentruje się na argumentowaniu aprobaty lub dezaprobaty do tematu z naciskiem na osobiste przekonania, które są wsparte logicznymi i przekonującymi argumentami. Piszący może podać argumenty przeczące postawionej tezie, ale musi podkreślić, że są to opinie innych osób.
- Ton i Perspektywa:
- Rozprawka za i przeciw – Wymaga utrzymania obiektywnego i zrównoważonego tonu, unikając wyraźnego opowiedzenia się po którejkolwiek ze stron.
- Rozprawka opiniująca – Pozwala na bardziej subiektywny ton, w którym autor może jasno wyrażać swoje przekonania i emocje związane z tematem. W ten sposób przedstawia także kontrargumenty.
- Zakończenie:
- Rozprawka za i przeciw – Zazwyczaj kończy się neutralnym podsumowaniem przedstawionych argumentów, pozostawiającym miejsce na dalsze refleksje.
- Rozprawka opiniująca – Zakończenie ma na celu wzmocnienie stanowiska autora, często zawiera silne stwierdzenie lub apel.
Rozprawka za i przeciw
Jak już wspomniałem, każda rozprawka ma swój schemat, którym warto podążać w trakcie pisania. Poniżej przeczytacie jak wygląda on w rozprawce za i przeciw oraz znajdzie kilka przydatnych fraz.
Wstęp – Introduction
Jest to pierwsza część rozprawki, gdzie wprowadzasz temat i prezentujesz tezę, która będzie centralnym punktem twojej argumentacji. W tym fragmencie zarysowujesz również główne argumenty, które następnie rozwiniesz w dalszej części tekstu. Pamiętaj, że nie jest to część na wyrażanie własnego zdania o temacie.
Rozwinięcie – Body Paragraphs
W tej części rozprawki rozwijasz swoje argumenty. Rozpoczynasz od przedstawienia argumentów 'za’, w pierwszym akapicie, popartych przykładami i wyjaśnieniami. Następnie przechodzisz do argumentów 'przeciw’, przedstawiając je oddzielnie w następnym akapicie, z należytym uzasadnieniem i przykładami. Ważne jest, aby każdy argument był jasno wyodrębniony i odpowiednio rozwinięty. Postaraj się, aby argumentów ‘za’ było tyle samo, co ‘przeciw’.
Zakończenie – Conclusion
W zakończeniu podsumowujesz przedstawione argumenty i ponownie prezentujesz tezę, tym razem uwzględniając przedstawione wcześniej argumenty. Możesz także przedstawić własne stanowisko lub sugestie, które wynikają z przeprowadzonej dyskusji.
Przydatne frazy – argumentative essay
Wprowadzenie argumentów:
- “It is often argued that…” (Często twierdzi się, że…)
- „Many people claim that…” (Wiele osób twierdzi, że…)
- “Nowadays almost everyone…” (W dzisiejszych czasach prawie każdy…)
- “There has been a lot of discussion in the media about…” (W mediach jest dużo dyskusji o…)
- „This essay will explore both sides of the argument concerning [temat]…” (Ten esej zbada obie strony argumentu dotyczącego [temat]…)
- “[Temat] has as many advantages as disadvantages” ([Temat] ma zarówno wiele plusów, jak i minusów)
Przedstawienie argumentów “za”:
- „One major advantage is…” (Jedną z głównych zalet jest…)
- „Firstly, it is widely believed that…” (Po pierwsze, powszechnie uważa się, że…)
- „One compelling argument in favor of [temat] is that…” (Jednym przekonującym argumentem przemawiającym za [temat] jest to, że…)
- “Secondly,…Thirdly,” (Po drugie… po trzecie)
- “Last but not least” (Na koniec)
Przedstawienie argumentów “przeciw”
- „On the other hand, critics argue that…” (Z drugiej strony, krytycy argumentują, że…)
- „However, some people oppose this view and point out that…” (Jednakże, niektórzy sprzeciwiają się temu poglądowi i wskazują, że…)
- „Opponents of [temat] contend that…” (Przeciwnicy [temat] twierdzą, że…)
- „A common counterargument against [temat] is that…” (Powszechnym kontrargumentem przeciwko [temat] jest to, że…)
- “Major disadvantage of…is…” (Główną wadą tego…jest…)
Zakończenie
- „In conclusion, while there are compelling arguments on both sides, it appears that…” (Podsumowując, chociaż istnieją przekonujące argumenty po obu stronach, wydaje się, że…)
- „To sum up, it can be said that…” (Podsumowując, można powiedzieć, że…)
- „Having considered both sides of the argument, it becomes clear that…” (Rozważając obie strony argumentu, staje się jasne, że…)
- “In my opinion…” (Według mnie…)
- “As far as I’m concerned…” (Jeżeli o mnie chodzi…)
Rozprawka Opinion Essay
Przejdźmy do drugiej formy rozprawki. Tutaj skupiamy się na wyrażeniu i uzasadnieniu swojego osobistego punktu widzenia. W odróżnieniu od rozprawki za i przeciw, tutaj główny nacisk kładziony jest na prezentację własnych przekonań, wspartych silnymi argumentami. Pomimo różnicy możemy użyć tutaj pasujących, wypisanych wcześniej zwrotów.
Wstęp – Introduction
W tej części przedstawiasz temat oraz jasno formułujesz swoją opinię na jego temat. Jest to kluczowe, aby od samego początku czytelnik znał Twoje stanowisko.
Rozwinięcie – Body Paragraphs
Tutaj rozwijasz swoją argumentację, przedstawiając przekonujące argumenty, które popierają Twoje zdanie. Każdy argument powinien zajmować osobny akapit i być poparty odpowiednimi przykładami czy dowodami. Standardowo prezentujemy dwa argumenty popierające naszą opinię oraz jeden najmocniejszy kontrargument. Ważne jest, aby argumenty były logiczne i przemyślane.
Zakończenie – Conclusion
Podsumowujesz zwięźle swoje argumenty i ponownie podkreślasz swoje stanowisko (najlepiej używając innych zwrotów) w sposób, który pozostawia czytelnika z głębszą refleksją na temat omawianego tematu.
Przydatne frazy – Opinion Essay
Wstęp i wyrażanie opinii:
- “Nowadays, it seems that…” (Współcześnie uważa się…)
- “Many people believe that…” (Wiele osób wierzy, że…)
- “In my opinion…” (Moim zdaniem…)
- „I firmly believe that…” (Głęboko wierzę, że…)
- „It seems to me that…” (Wygląda na to, że…)
Wspieranie argumentów:
- „This is because…” (Jest tak, ponieważ…)
- „For instance/example…” (Na przykład…)
- „The main reason is…” (Głównym powodem jest…)
- „Another key point is that…” (Kolejnym kluczowym punktem jest to, że…)
- “The opponents of [temat] claim that…” (Przeciwnicy tematu uważają, że…)
Podsumowanie
- „To conclude, I am convinced that…” (Podsumowując, jestem przekonany, że…)
- „Therefore, it is clear that…” (Dlatego jest jasne, że…)
- „All things considered, it appears that…” (Biorąc pod uwagę wszystko, wydaje się, że…)
- „In light of the above arguments, one can conclude that…” (W świetle powyższych argumentów, można dojść do wniosku, że…)
- „Considering all these aspects, it becomes evident that…” (Biorąc pod uwagę wszystkie te aspekty, staje się oczywiste, że…)
Podsumowanie
Pisanie skutecznych rozprawek po angielsku, czy to argumentative essay, czy opinion essay, wymaga zrozumienia ich struktury, celu i odpowiedniego użycia języka. Kluczowe jest stosowanie odpowiednich fraz i logiczne strukturyzowanie argumentów. Praktyka i zrozumienie tych aspektów przyczynią się do poprawy umiejętności pisania i argumentacji. Mam nadzieję, że ten artykuł posłuży jako użyteczne źródło wiedzy i inspiracji w Waszych dalszych pisarskich przedsięwzięciach. Pamiętajcie, że skuteczne wyrażanie swoich myśli i argumentów na piśmie to kluczowy element nauki języka angielskiego.
Bank pomocnych fraz
Poniżej znajdziecie listę fraz przydatnych w każdym rodzaju rozprawki:
Wstęp:
- „The topic of [temat] has long been a subject of interest…” („Temat [temat] od dawna budzi zainteresowanie…”)
- „In the contemporary world, [temat] is a matter of great importance…” („W współczesnym świecie, [temat] jest sprawą wielkiej wagi…”)
- „There has been much discussion about [temat]…” („Było wiele dyskusji na temat [temat]…”)
Rozwinięcie Argumentów:
- „Furthermore, it is worth noting that…” („Ponadto warto zauważyć, że…”)
- „Additionally, one cannot overlook the fact that…” („Dodatkowo, nie można przeoczyć faktu, że…”)
- „It is also imperative to consider…” („Również konieczne jest rozważenie…”)
- „Moreover, it should not be forgotten that…” („Ponadto, nie należy zapominać, że…”)
- „This is further evidenced by…” („Jest to dodatkowo potwierdzone przez…”)
- „It is widely acknowledged that…” („Jest powszechnie uznawane, że…”)
- „A pertinent example of this is…” („Odpowiednim przykładem tego jest…”)
- „From a different perspective…” („Z innej perspektywy…”)
Przejścia i Kontrasty:
- „Conversely, it could be argued that…” („Odwrotnie, można by argumentować, że…”)
- „Despite these points, it is also important to consider…” („Pomimo tych punktów, ważne jest również rozważenie…”)
- „On the contrary, some believe that…” („Przeciwnie, niektórzy uważają, że…”)
- „While it is true that…, it is also true that…” („Chociaż jest prawdą, że…, to również prawdą jest, że…”)
- „Nevertheless, it is necessary to take into account that…” („Niemniej jednak, należy wziąć pod uwagę, że…”)
- „Although some may argue…, it is also evident that…” („Chociaż niektórzy mogą argumentować…, jest również oczywiste, że…”)
- „On the other hand…” („Z drugiej strony…”)
Podsumowanie i Zakończenie:
- „To draw a conclusion…” („Podsumowując…”)
- „In summary, it is clear that…” („Podsumowując, jest jasne, że…”)
- „Considering all of these factors…” („Biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki…”)
- „Ultimately, it can be seen that…” („Ostatecznie, można zauważyć, że…”)
- „Taking everything into account…” („Biorąc wszystko pod uwagę…”)
- „To encapsulate, the issue of [temat] is multifaceted and complex…” („Podsumowując, kwestia [temat] jest wieloaspektowa i skomplikowana…”)
- „In the final analysis…” („Ostatecznie…”)
Potrzebujesz więcej pomocy? Sprawdź nasz kurs przygotowujący do matury!
Przeczytaj również:
- Jak wygląda ustna matura z angielskiego?
- Co powtórzyć do matury z języka angielskiego?
- Jak zdać maturę z angielskiego? Co trzeba umieć?
- Ile kosztują korepetycje z angielskiego online w 2023 roku?
- Najlepszy sposób nauki języka angielskiego? Poznaj te metody!